Medische ID op mobiele telefoon
EHBO
Stel dat jou iets op straat overkomt. Omstanders die je komen helpen weten niet wie ze, naast de hulpdiensten, moeten bellen in geval van nood. Op je mobiele telefoon kun je een medische ID instellen zodat de hulpverlener direct kan zien welke personen altijd bereikbaar zijn en aan welke allergieën of ziektes je lijdt, zodat sneller gerichte hulp geboden kan worden. Hieronder kun je stap voor stap lezen hoe je een medische ID instelt op je iPhone of Android smartphone.
Medische ID instellen op Apple IOS
- Open de Gezondheid-app (te herkennen aan het witte icoon met roze hartje).
- Tik op rechtsonder in het scherm om het formulier te openen.
- Zorg dat ‘Toon bij vergrendeling’ boven in het scherm op groen staat. Daarmee zorg je dat iedereen vanuit het vergrendelscherm jouw informatie kan opvragen.
- Vul je persoonlijke gegevens in.
- Sla de gegevens op door rechtsboven op ‘Gereed’ te tikken.
Je kunt erg eenvoudig contacten toevoegen die in geval van nood gebeld kunnen worden. Daarnaast kun je nog aangeven of je donor bent, allergieën hebt en/of medicijnen slikt.
Medische ID instellen op Android
1. Ga naar contacten -> groepen -> ICE contact bij nood.
2. Klik op de button om contact toe te voegen.
3. Klik op contact noodgevallen en selecteer een contactpersoon. Sla je aanpassingen op.
Je zult nu zien dat als je telefoon vergrendeld is, je rechts onderin op noodgeval kunt klikken. Je kan 1-1-2 bellen maar als je nogmaals links onderin klikt, zie je de ICE contactpersonen.
Zie je dit niet? Dan kun je in de Store verschillende apps downloaden. Echter moeten de hulpverleners je telefoon ontgrendelen.
ICE contactpersonen
De Medische ID heeft te maken met ICE (In Case of Emergency) of SOS contactpersonen die je al langer op je telefoon kon instellen. Het probleem voor hulpdiensten is dat je hiervoor eerst de telefoon moet ontgrendelen met een wachtwoord. Bij medisch ID op je telefoon is dit niet het geval. Heb jij al ingesteld wie er als eerste gebeld moeten worden?