Hoe alarmeer je hulpdiensten?
BHV
Stel iemand valt flauw, een voetganger wordt voor je ogen aangereden of je collega is radeloos omdat ze per ongeluk een giftig product heeft ingeslikt. Dit zou zomaar een keer kunnen gebeuren en dit zijn incidenten waarvoor je de hulpdiensten moet bellen.
Deze situaties leveren veel stress op. Het kan voorkomen dat je helemaal van slag raakt. Heb je al eens eerder eerste hulp verleend, dan zul je ongetwijfeld minder onder de indruk zijn. De situatie is zo dat er professionele hulpverlening bij moet komen omdat de kennis en kunde van een BHV’er of EHBO’er ophoudt. Hoe alarmeer je hulpdiensten? Hieronder staat een overzicht hoe je dat het beste kunt doen en hoe vervolgens je melding in gang wordt gezet.
Algemene hulpverleningsregels
1) Let op gevaar
Een BHV’er moet in eerste instantie zorgen dat zijn eigen veiligheid is gegarandeerd. Niemand is er bij gebaat als degene die hulp moet verlenen zelf ook slachtoffer wordt. Bekijk of de situatie veilig is voor jezelf, omstanders en het slachtoffer.
2) Ga na wat er is gebeurd
Maak een inschatting van de situatie. Wat is er met het slachtoffer aan de hand? Wat staat er in brand? Moeten we overgaan tot ontruimen? Win informatie in van omstander(s) en slachtoffer(s).
3) Roep om hulp
Dit kan hulp van een andere BHV’er, collega of voorbijganger zijn.
4) Zorg voor deskundige hulp
Is het incident zo ernstig dat hulp van een ambulance, politie of brandweer gewenst is, bel dan zo snel mogelijk 1-1-2. Blijf indien dit veilig is op de plaats van het incident.
5) Verleen eerste hulp
Onderneem geen acties die je eigen veiligheid of dat van anderen in gevaar brengen of het letsel verergeren. Start met het verlenen van eerste hulp door bijvoorbeeld een beginnende brand te blussen.
1-1-2 bellen
Het alarmnummer is voor spoedeisende hulp. Wanneer iemands leven in gevaar is. Dit kan medische oorzaak zijn, maar ook als je getuige bent van een misdrijf.
1) Waar is er hulp nodig?
Geef het juiste adres door waar de hulpdienst(en) naar toe moeten (stad, straat, nummer, kruispunt, speciale toegang, enz.)
2) Wat is er aan de hand?
Vertel kort en bondig wat er aan de hand is. Bijvoorbeeld brand, ongeluk, hartaanval etc. Gaat het om een reanimatie? Geef dit door!
3) Welke hulpdienst heb je nodig?
De centralist kan nog aanvullende vragen stellen zoals:
– Wat is de huidige situatie
– Wat is de toestand van het slachtoffer?
Zorg ervoor dat de centralist alle relevante informatie over het incident te weten komt. Vang de toegesnelde hulpdiensten op. Op de website van Rijksoverheid vind je nog enkele voorbeelden wanneer je 1-1-2 mag bellen.
Voorkom miscommunicatie!
– Bereid je voor op vragen
– Zorg voor korte, duidelijke berichten
– Controleer of je melding en locatie is begrepen
Tijdens een BHV cursus komt het alarmeren van hulpdiensten aan bod.