Veelgestelde vragen

BHV

  • Hoe word je Hoofd BHV’er
    Als je door je werkgever bent aangesteld als Hoofd BHV’er, dan kun je de cursus Hoofd BHV volgen bij 101BHV.nl.
  • Is Hoofd BHV verplicht

    Nee, het hebben van een hoofd BHV’er is voor organisaties niet verplicht. Voor grote of complexe organisaties is wel het advies om een hoofd BHV’er aan te stellen om te zorgen voor de beleidsmatige kant van de BHV.

  • Wat zijn de taken van een Hoofd BHV

    Als het op veiligheid in het bedrijf aankomt, ben jij als Hoofd BHV het aanspreekpunt. Je bent op de hoogte van de geldende wet- en regelgeving, weet precies hoe de bedrijfsnoodorganisatie in elkaar zit en je zorgt ervoor dat de BHV-organisatie efficiënt werkt en goed getraind en geoefend is. Je adviseert de organisatie over veilig werken en bedrijfshulpverlening en houdt de directie (en het crisis management team) op de hoogte van alles wat met bedrijfsveiligheid te maken heeft. Bij een eventuele calamiteit werk je efficiënt samen met externe hulpverleningsorganisatie zoals politie of brandweer.

    Taken en verantwoordelijkheden van een Hoofd BHV

    • Leidinggeven aan coördinatoren, ploegleiders en/of BHV’ers in het geval van een oefening en een calamiteit
    • Eerste aanspreekpunt bij calamiteiten
    • Coördineren van ontruimingen en ontruimingsoefeningen
    • Schrijven van een beleidsplan
    • Inrichten bedrijfsnoodorganisatie
    • Portefeuillehouder BHV
  • Wat zijn de aandachtspunten voor BHV?

    Om de veiligheid op de werkvloer te vergroten zijn er een aantal aandachtspunten voor BHV.

    • Een BHV’er moet beschikken over de juiste BHV, EHBO en AED producten, bijvoorbeeld BHV hesjes.
    • Zorg ervoor dat BHV’ers één keer per jaar een BHV herhaling volgen.
    • Denk goed na over de spreiding en dekking van BHV’ers over verschillende afdelingen en locaties, zodat er in geval van nood altijd snel een BHV’er ter plaatse is.
    • Vrijwillige betrokkenheid is meestal effectiever dan het verplichten van medewerkers om bedrijfshulpverlener te worden.
    • Om een bedrijfshulpverlener te stimuleren kan het bedrijf hem/haar een vergoeding geven voor de extra BHV taken.
  • Wat zegt de wet over BHV?

    De wet is duidelijk over BHV: elke werkgever moet zich laten bijstaan door een of meer werknemers die (door de werkgever) zijn aangewezen als bedrijfshulpverleners.
    Dit staat in artikel 15 van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). Hierin staat ook dat bedrijfshulpverleners beschikken over een zodanige BHV cursus en uitrusting dat zij de taken van een BHV’er naar behoren kunnen vervullen.

BHV cursus

  • Waar kan ik inloggen voor e-learning?

    Zodra je de inloggegevens hebt ontvangen, kun je starten met het maken van de E-learning. Je kunt hier inloggen.

  • Is de praktijkbijeenkomst verplicht?

    Als BHV’er heb je niet alleen kennis nodig, maar moet je ook bepaalde vaardigheden ontwikkelen en onderhouden. Om in het bezit te blijven van een geldig BHV certificaat is het nodig om de praktijkbijeenkomst bij te wonen.

  • Hoeveel tijd kost BHVherhaling e-learning?

    Trek voor de e-learning 2 tot 3 uur uit. De praktijkbijeenkomst duurt een halve dag. Afhankelijke welke locatie is het mogelijkde praktijkdeel in de ochtend of in de middag te volgen.

  • Wanneer ontvang ik mijn inloggegevens

    De e-learning kan niet zonder de praktijkbijeenkomst en andersom. BHV blijft immers handelingen die je in de praktijk moet oefenen. Zodra je hebt opgegeven wanneer je de praktijkbijeenkomst gaat volgen, ontvang je 3 weken voor aanvang de inloggegevens voor E-learning. Wij vinden het belangrijk dat deze periode niet te lang duurt, omdat de kennis tijdens de praktijkbijeenkomst dan te veel is weg gezakt.

  • Hebben jullie het NIBHV Keurmerk

    Nee, wij zijn niet een opleider met een NIBHV keurmerk. Om keurmerk opleider te worden, moeten alle veiligheidscursussen afgenomen worden bij het NIBHV. Wij hechten er waarde aan dat je als organisatie kunt kiezen. Omdat wij vinden dat NIBHV cursussen niet voor alle organisaties nodig is, hebben wij ook cursussen zonder NIBHV.

    Ondanks dat wij niet over het keurmerk beschikken, kunnen wij wel de cursus met NIBHV organiseren zodat je een NIBHV diploma ontvangt.

Controle en onderhoud

  • Brandblussers keuren volgens NEN 2559

    Voor controle en onderhoud aan brandblussers is per 1 juli 2001 is een norm van kracht geworden. Deze norm stelt welke brandblussers moeten worden gecontroleerd en gereviseerd. In deze NEN 2559 norm worden onderhoudsprocedures en -werkzaamheden gedetailleerd weergegeven.

    De intervallen voor het onderhoud van brandblussers zijn in de NEN 2559 als volgt voorzien:

    • Jaarlijks onderhoud door een deskundig persoon (REOB gecertificeerd)
    • Vijfjaarlijks, uitgebreid onderhoud en vervanging van de vulling van schuimblussers (ons advies is het vervangen van een nieuwe brandblusser)
    • Revisie na tien jaar: de blusser wordt volledig gedemonteerd en waar nodig worden onderdelen en de vulling vernieuwd; slang, pistool en patroon moeten worden afgeperst; CO2-blussers worden afgeperst en geijkt
    • Na vijftien jaar vindt het uitgebreide onderhoud opnieuw plaats
    • Na twintig jaar moeten de brandblussers worden vervangen en buiten gebruik worden gesteld
  • Hoe vaak moeten brandblussers gekeurd worden?

    Alle brandblussers moeten volgens de wet minimaal één keer in de twee jaar worden gekeurd. Het onderhoud dient uitgevoerd te worden volgens de NEN 2559 en volgens deze NORM is het verplicht om brandblussers jaarlijks te onderhouden.

  • Is brandblussers keuren verplicht?

    Brandblussers en de brandslanghaspels hangen in veel gebouwen. Voor bedrijven en organisaties is het volgens de bouwbesluit 2012 verplicht om brandblussers te laten onderhouden en te keuren door REOB gecertificeerde servicemonteurs.

    Brandblussers voor particuliergebruik in privewoningen hoeven niet gecontroleerd en onderhouden te worden. Het is echter wel raadzaam om dit regelmatig le laten onderhouden.

    Bron: bouwbesluit 2012 Artikel 6.31. Blustoestellen

Eerste Hulp aan Kinderen

  • Welke EHBO certificaten zijn erkend

    Niet elk EHBO-certificaat voldoet aan de wet- en regelgeving van IKK. Alleen EHBO certificaten die geregistreerd staan in het Register EHBO-certificaten Externe link gastouderopvang voldoen aan de eisen van het Ministerie van Sociale Zaken.

  • Wat is wet IKK?

    De afkorting IKK staat voor Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang en is sinds 2018 in werking gesteld. In de nieuwe wet IKK is afgesproken dat elk kinderdagverblijf en elke peuterspeelzaal altijd iemand aanwezig moet zijn met een geldig en erkend Kinder-EHBO-certificaat.

EHBO

  • Welke EHBO certificaten zijn erkend?

    Niet elk EHBO-certificaat voldoet aan de wet- en regelgeving van IKK. Alleen certificaten die geregistreerd staan in het Register EHBO-certificaten kinderopvang voldoen aan de eisen van het Ministerie van Sociale Zaken. Bij 101BHV.nl krijg je een erkend certificaat van Het Oranje Kruis, dat voldoet aan alle wettelijke eisen en hoog staat aangeschreven binnen Nederland.

  • Is een EHBO cursus moeilijk?

    De cursus is praktijkgericht en toegankelijk voor iedereen, ongeacht ervaring. De instructeur helpt je stap voor stap door de lesstof heen. De meeste cursisten ervaren de cursus als leerzaam en interessant, omdat ze direct toepasbare vaardigheden leren die in verschillende situaties van pas kunnen komen. Ook als je geen medische achtergrond hebt, kun je zonder problemen de cursus volgen.

  • Hoe lang is een EHBO diploma geldig?

    Een EHBO diploma is twee jaar geldig. Je kunt het diploma geldig houden door elke twee jaar een herhalingscursus te volgen bij 101BHV.nl. Zo zorg je ervoor dat je kennis actueel blijft en je vaardigheden scherp blijven, zodat je in noodsituaties snel en effectief kunt handelen.

  • Hoe krijg je een EHBO certificaat?

    Je behaalt een EHBO certificaat door met succes een EHBO cursus af te ronden. Het certificaat wordt afgegeven door een erkende instantie, zoals Het Oranje Kruis. Tijdens de cursus leer je zowel theorie als praktijk en aan het einde van de cursus wordt er vaak een examen afgenomen om je kennis en vaardigheden te toetsen.

  • Hoe lang duurt een EHBO opleiding?

    Afhankelijk van het type cursus dat je kiest, kan een EHBO opleiding variëren van enkele uren tot meerdere dagen. De EHBO basisopleiding duurt meestal drie dagen, terwijl een herhalingscursus vaak in één dag kan worden afgerond.

Klantenservice

  • Inschrijven voor een cursus

    In het Helden portaal is het mogelijk om zelf een deelnemer toe te voegen aan een cursus.

    • Klik in het menu aan de linkerkant op Inschrijven
    • Filter op type
      • In company (dit is een cursus op één van jullie locaties)
      • Open aanmelding (dit is een locatie van 101BHV.nl)
    • Filter op soort
      Selecteer hier eventueel de gewenste cursus. Als je dit open laat, krijg je alle cursussen te zien.Selecteer Cursus
    • Filter op locatie(s)
      • Selecteer hier de gewenste locatie. Als je dit open laat, krijg je cursussen te zien op alle locaties.
    • Selecteer de gewenste cursus. Als je op de informatiebutton klikt, kun je meer details van de cursus bekijken.
    • Je kunt zoeken naar de desbetreffende medewerker(s) of selecteer direct de deelnemer(s). De tegel van een geselecteerde medewerker word groen.
    • Klik rechtsonder op Klaar Met Kiezen
    • Je ziet een overzicht en eventueel kun je hier nog een opmerking achterlaten. Bijvoorbeeld informatie over de lunch o.i.d.
    • Klik op de groene knop Bevestig Inschrijving.
  • Deelnemer toevoegen aan cursus

    In het Helden portaal is het mogelijk om zelf een deelnemer toe te voegen aan een cursus.

    • Klik in het menu aan de linkerkant Deelnemers inplannen
    • Filter op type
      • In company (dit is een cursus op één van jullie locaties)
      • Open aanmelding (dit is een locatie van 101BHV.nl)
    • Filter op soort
      • Selecteer hier eventueel de gewenste cursus. Als je dit open laat, krijg je alle cursussen te zien.
    • Filter op locatie(s)
      • Selecteer hier de gewenste locatie. Als je dit open laat, krijg je cursussen te zien op alle locaties.
    • Selecteer de gewenste cursus. Als je op de informatiebutton klikt, kun je meer details van de cursus bekijken.
    • Je kunt zoeken naar de desbetreffende medewerker(s) of selecteer direct de deelnemer(s). De tegel van een geselecteerde medewerker word groen.
    • Klik rechtsonder op Klaar Met Kiezen
    • Je ziet een overzicht en eventueel kun je hier nog een opmerking achterlaten. Bijvoorbeeld informatie over de lunch o.i.d.
    • Klik op de groene knop Bevestig Inschrijving.
  • Medewerker toevoegen

    Wil je nieuwe medewerkers toevoegen aan het Helden portaal, dan kan dit ‘per stuk’ of via een CSV bestand.

    Per nieuwe medewerker

    • Klik links het menu op Deelnemer toevoegen
    • Standaard staat het op ‘per stuk’ toevoegen
    • Alle velden met een * is verplicht, de rest van de velden zijn optioneel
    • Als je alles hebt ingevuld, klik je op de rode button ‘Valideren’.

    CSV uploaden

    • Met CSV uploaden kun je meerdere medewerkers tegelijk toevoegen
    • Klik op het tabblad CSV uploaden
    • Voordat je start met importen, let op het volgende:
      • Importeren met CSV staat maximaal 100 regels toe
      • Geboortedatum is geformatteerd als “DD-MM-JJJJ” (bijv: “09-05-2024”) of “JJJJ-MM-DD” (bijv: 2024-05-09)
    • Verplichte velden zijn: voornaam, achternaam, geboortedatum, e-mailadres
    • Sla het CSV bestand op als .CSV bestand
    • Klik op de grijze balk CSV bestand
    • Klik op Start Importeren
  • Inloggen in het Helden portaal

    Als je toegang hebt als tot het Helden portaal, dan heb je inzicht in veel informatie rondom de BHV cursussen van jouw organisatie. Vul voor toegang je e-mailadres (of login) in en je wachtwoord. Klik vervolgens op ‘inloggen’.

    Helden portaal
  • Wachtwoord herstellen of wijzigen

    Wachtwoord herstellen of wijzigen

    In het Helden portaal kun je je eigen wachtwoord herstellen of wijzigen. Wel zo fijn als je je wachtwoord vergeten bent of om wat voor reden dan ook wilt herstellen.

    1. Klik op Ik ben mijn wachtwoord vergeten (ook als je enkel deze wil wijzigen)
    2. Vul je e-mailadres in waarmee je bekend staat in het systeem
    3. Klik op Reset Wachtwoord
    4. Indien dit e-mailadres bij ons bekend is, wordt er een e-mail gestuurd naar dat e-mailadres. Check ook je spam! Ontvang je na een aantal minuten nog geen e-mail? Dan is de kans groot dat het e-mailadres niet bij ons voorkomt.
    5. Klik op de link die in de e-mail staat
    6. Vul 2 keer hetzelfde gewenste wachtwoord in
    7. Klik op Stel Wachtwoord In
    8. Je krijgt direct een melding te zien. Als deze goed is kun je direct inloggen met je e-mailadres en het zojuist ingestelde wachtwoord. Is deze fout, dan moet je de procedure opnieuw herhalen.

Ontruimingsplattegrond

  • Hoe hoog moet een ontruimingsplattegrond hangen?

    Een ontruimingsplattegrond moet bevestigd worden op een zichtbare hoogte van 1.60 meter. Dit is gemeten vanaf de vloer tot het midden van de plattegrond.

    Het is belangrijk dat ontruimingsplattegronden voor iedereen zichtbaar is, daarom is het niet verstandig dat het te laag of te hoog hangt.

  • Hoeveel ontruimingsplattegronden zijn er nodig?

    Hoeveel ontruimingsplattegronden er nodig zijn, hangt van een aantal factoren af. O.a. de grootte van het gebouw en het aantal verdiepingen.

    Wij adviseren om elke verdieping minimaal 1 ontruimingsplattegrond en afhankelijk van de grootte van de verdieping, dit aan te vullen met extra ontruimingsplattegronden.

  • Wanneer is een ontruimingsplattegrond verplicht?

    In het bouwbesluit staat aangeven dat wanneer er een brandmeldinstallatie in het gebouw aanwezig is, er ook een ontruimingsplattegrond aanwezig moet zijn.

    Ontruimingsplattegronden zijn ook een onderdeel van een ontruimingsplan.

  • Waar moet een ontruimingsplattegrond hangen?

    Het is belangrijk dat een ontruimingsplattegrond op een zichtbare plek hangt zonder obstakels ervoor. Het is handig om ontruimingsplattegronden op te hangen waar medewerkers en bezoekers gelegenheid hebben de informatie te bekijken. Denk aan de nabijheid van liften, koffieautomaten, kopieermachines, wachtruimten, toiletgroepen enz.

    Je kunt er ook voor kiezen, indien de situatie dat toelaat, om een ontruimingsplattegrond op te hangen bij brandslanghaspels en brandblussers, zodat de veiligheidsproducten bij elkaar hangen.

Reanimatie